ALGEMENE VERKOOP-, LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN VAN LOODGIETER SERVICE HOLLAND.
Artikel 1 ALGEMEEN
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en op alle overeenkomsten tot koop, verkoop of uitvoering van werk tussen Loodgieter service Holland en de opdrachtgever/afnemer voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
1.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Loodgieter service Holland, voor de uitvoering waarvan door Loodgieter service Holland derden dienen te worden betrokken.
1.3 De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de opdrachtgever/afnemer wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Loodgieter service Holland en de opdrachtgever/afnemer zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
1.5 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
1.6 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
1.7 Indien Loodgieter service Holland niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Loodgieter service Holland in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
Artikel 2 OFFERTES EN OVEREENKOMSTEN
1.1 Alle offertes en aanbiedingen van Loodgieter service Holland zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Een offerte of aanbieding van zaken vervalt indien de zaak waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
1.2 Loodgieter service Holland kan niet aan haar offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de opdrachtgever/afnemer redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
1.3 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn inclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- , verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
1.4 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Loodgieter service Holland daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Loodgieter service Holland anders aangeeft of uitvoering aan de afwijking geeft.
1.5 De overeenkomst, onder welke benaming dan ook, komt eerst tot stand na aanvaarding door Loodgieter service holland van een opdracht van de opdrachtgever/afnemer. Deze aanvaarding kan zowel blijken uit de schriftelijke bevestiging van Loodgieter service Holland , als uit het feit dat Loodgieter service Holland uitvoering geeft aan de overeenkomst.
Artikel 3 Meer- en minderwerk
1.6 Loodgieter service Holland en opdrachtgever/afnemer kunnen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, meer- en minderwerk overeenkomen. Daarbij maken zij afspraken over het in vergelijking met de oorspronkelijke overeenkomst extra uit te voeren resp. achterwege te laten werk en de gevolgen daarvan voor de prijs en de oplevering.
1.7 Als het totaal aan te verrekenen minderwerk het totaal aan te verrekenen meerwerk overtreft, heeft Loodgieter service holland recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van deze totalen. Dit geldt niet voor zover het minderwerk het gevolg is van een verzoek van Loodgieter service holland om minder te mogen uitvoeren dan in de overeenkomst was bepaald.
1.8 In geval van door opdrachtgever/afnemer opgedragen meerwerk kan Loodgieter service holland alleen aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien hij de opdrachtgever/afnemer tijdig heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij opdrachtgever/afnemer dit zelf reeds had moeten begrijpen.
1.9 Meer- en minderwerk wordt direct bij het maken van de afspraken schriftelijk vastgelegd, behalve in spoedeisende omstandigheden.
1.10 Het ontbreken van een document laat de aanspraken van Loodgieter service holland resp. opdrachtgever/afnemer op verrekening van meerwerk resp. minderwerk onverlet. In dat geval rust het bewijs van de overeenkomst op degene die de aanspraak maakt.
Artikel 3 PRIJS/BETALING
3.1 Indien Loodgieter service holland met de opdrachtgever/afnemer een vaste prijs overeenkomt, dan is Loodgieter service holland niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van deze prijs zonder dat de opdrachtgever/afnemer in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen et cetera of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
3.2 Indien, nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, een of meer van de prijsfactoren een prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de overeenkomst , ondergaan van meer dan 10% en plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, dan is uitsluitend de opdrachtgever/afnemer die een beroep toekomt op titel 5 afdeling 3 van Boek 6 BW gerechtigd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij Loodgieter service holland alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomene uit te voeren, of indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Loodgieter service holland rustende verplichting ingevolge de wet of indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.
3.3 Alle betalingen moeten geschieden ten kantore van Loodgieter service holland of op een door Loodgieter service holland aan te wijzen bankrekeningnummer binnen 14 dagen na leverings- c.q. opleveringsdatum, tenzij Loodgieter service holland anders heeft bedongen. Voor particuliere opdrachtgevers hanteert Loodgieter service holland de volgende betalingsregeling: 30% bij opdracht door de opdrachtgever/afnemer en het restant direct bij oplevering van de werkzaamheden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
3.4 Indien de afnemer/opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijnen betaalt, wordt hij/zij geacht van rechtswege in verzuim te zijn en heeft Loodgieter service holland zonder enige ingebrekestelling het recht de opdrachtgever/ afnemer voor het gehele verschuldigde bedrag de wettelijke rente vermeerderd met 2% op jaarbasis van de vervaldag af in rekening te brengen, onverminderd de aan Loodgieter service holland verder toekomende rechten. In geval van betalingsverzuim van de afnemer/opdrachtgever heeft Loodgieter service holland het recht om op de afnemer/opdrachtgever alle op de invordering vallende kosten, daaronder zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke incassokosten, te verhalen.
3.5 Indien de opdrachtgever/afnemer nalatig is of blijft bij het nakomen van zijn/haar betalingsverplichtingen, is Loodgieter service holland gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten.
3.6 De afnemer/opdrachtgever is niet gerechtigd om eventuele vorderingen op Loodgieter service holland in mindering te brengen op het door de opdrachtgever/afnemer jegens Loodgieter service holland verschuldigde.
3.7 Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De opdrachtgever/afnemer die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.
3.8 Al hetgeen de opdrachtgever/afnemer verschuldigd is, is direct opeisbaar indien de opdrachtgever/afnemer niet voldoet aan zijn/haar betalingsverplichtingen, in staat van faillissement geraakt, een beroep doet op de WSNP, voorlopige of definitieve surseance van betaling aanvraagt of heeft gevraagd, onder curatele wordt gesteld, indien executoriaal beslag wordt gelegd op zijn of haar zaken en/of vorderingen en wanneer hij/zij overlijdt, in liquidatie treedt of wordt ontbonden.
Artikel 4 LEVERING EN UITVOERING
4.1 De in de overeenkomst genoemde (op)levertijd is bij benadering en deze kann ondermeer afhangen van het tijdstip waarop met eventuele door Loodgieter service holland te verrichten werkzaamheden kan worden aangevangen. Hierbij is ondermeer van belang: de dag van ontvangst door Loodgieter service holland van de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke bescheiden, gegevens, sleutels, tekeningen, vergunningen e.d. en het tijdstip van de vervulling door de wederpartij van de voor het aanvangen van de werkzaamheden noodzakelijke formaliteiten.
4.2 Enkele overschrijding van de beoogde levertijd heeft niet tot gevolg dat Loodgieter service holland in verzuim is. Hiertoe is steeds een nadere ingebrekestelling vereist waarbij aan de leverancier een redelijke termijn wordt geboden om alsnog zijn verplichtingen na te komen.
4.3 Indien buiten de schuld van Loodgieter service holland vertraging ontstaat ten gevolge van bij hem bestelde materialen niet tijdig worden geleverd, wordt de levertijd voorzover nodig verlengd. De levertijd wordt tevens verlengd indien vertraging aan de zijde van Loodgieter service holland is ontstaan tengevolge van het niet voldoen door de opdrachtgever/afnemer van enig voor de opdrachtgever/afnemer uit de overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden voortvloeiende verplichting of van de opdrachtgever/afnemer te vergen medewerking.
4.4 Behoudens in geval van opzet of grove schuld aan de zijde van Loodgieter service holland geeft overschrijding van de levertijd de opdrachtgever/afnemer geen recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, dan wel op vergoeding van enige door de opdrachtgever/afnemer geleden schade.
4.5 Indien levering van zaken niet plaats kan vinden op de overeengekomen wijze door oorzaken die niet zijn te wijten aan Loodgieter service holland, is Loodgieter service holland gerechtigd de kosten die dit met zich meebrengt aan de opdrachtgever/afnemer in rekening te brengen.
4.6 Alleen extra onkosten in verband met de levering van zaken die Loodgieter service holland op uitdrukkelijk verzoek van de opdrachtgever/afnemer maakt, zullen de opdrachtgever/afnemer afzonderlijk in rekening worden gebracht, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.
4.7 Eventueel door de leverancier te verrichten meerwerk zal – tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen – en gezien de betreffende omstandigheden redelijkeverlenging van de (op)levertijd tot gevolg mogen hebben.
4.8 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de opdrachtgever/afnemer, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit ook consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Loodgieter service holland zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De opdrachtgever/afnemer aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
4.9 Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Loodgieter service holland gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen Loodgieter service holland bevoegde persoon en de opdrachtgever/afnemer akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen toerekenbare tekortkoming van Loodgieter service holland op en is voor de opdrachtgever/afnemer evenmin grond om de overeenkomst op te zeggen. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Loodgieter service holland een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
Artikel 5 Risico-overgang
5.1 Het risico van tenietgaan, beschadiging of diefstal van afgeleverde zaken, te verwerken zaken of van gereedschappen Loodgieter service holland, die zich in de macht van de afnemer/opdrachtgever of in die van een door hem aangewezen derde bevinden, berust bij de afnemer/opdrachtgever. Dit is slechts anders wanneer e.e.a. aan de schuld van Loodgieter service holland is te wijten.
5.2 Wanneer de overeenkomst (overwegend) kan worden aangemerkt als een koopovereenkomst, gaat het risico van de verkochte zaken op de wederpartij over bij aflevering, tenzij de wet dwingend rechtelijk anders voorschrijft.
5.3 Wanneer de overeenkomst kan worden aangemerkt als een overeenkomst van aanneming van werk, gaat het risico van het werk over na oplevering, onverminderd het bepaalde in lid 1 van dit artikel. Het werk geldt als opgeleverd wanneer Loodgieter service holland aan de afnemer/opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk gereed is en deze het werk heeft aanvaard. Bij gebreke van een keuring door de afnemer/opdrachtgeverj geldt het werk als aanvaard na een redelijke termijn van maximaal 2 werkdagen na voornoemde mededeling.
Artikel 7 Taken wederpartij
De opdrachtgever/afnemer zorgt voor eigen rekening en risico dat:
a. De werkzaamheden welke niet tot de opdracht van Loodgieter service holland behoren op een juiste wijze zijn verricht en dat dit tijdig – in ieder geval – vóór de beoogde leverantie of vóór de aanvang van de door Loodgieter service holland te verrichten werkzaamheden is geschied;
b. Licht en stroom op redelijke afstand beschikbaar zijn, en ter beschikking worden gesteld, en dat de ruimten waarin gewerkt dient te worden schoon, droog en voldoende verwarmd zijn;
c. De aangevoerde, doch nog niet gemonteerde zaken alsmede de gereedschappen kunnen worden opgeslagen in af te sluiten ruimten.
d. Alle voor de te leveren zaken of de installatie daarvan benodigde vergunningen worden aangevraagd en tijdig aanwezig zijn alsmede dat verplichte meldingen die verband houden met de te leveren zaken of de installatie daarvan tijdig aan de betreffende instantie(s) worden gedaan.
e. Indien voorafgaande of tijdens uitvoering van werkzaamheden de aanwezigheid van asbest of asbesthoudende materialen wordt vermoed of geconstateerd, een Asbest Inventarisatie wordt uitgevoerd. Werkzaamheden en kosten voortvloeiend uit het opgestelde Asbestinventarisatierapport komen geheel voor rekening en risico van de Opdrachtgever/afnemer.
4.10 Wanneer de levering niet kan plaatsvinden of de werkzaamheden niet kunnen aanvangen op het overeengekomen tijdstip, of de voortgang van het werk wordt vertraagd buiten de overeengekomen termijn, dit alles wegens redenen binnen de risicosfeer van de opdrachtgever/afnemer, dan is de
Opdrachtgever/afnemer gehouden om de tengevolge daarvan voor de Loodgieter service holland ontstane redelijke kosten, ondermeer in verband met de opslag van de te leveren zaken, aan Loodgieter service holland te vergoeden. Het risico met betrekking tot de zaken die – specifiek aangeduid – ten behoeve van de opdrachtgever/afnemer door Loodgieter service holland worden opgeslagen, berust vanaf het moment van de oorspronkelijk beoogde levering of oplevering bij de opdrachtgever/afnemer.
Artikel 6 OVERMACHT
6.1 Loodgieter service holland is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever/afnemer indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.
6.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Loodgieter service holland geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Loodgieter service holland niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Loodgieter service holland heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Loodgieter service holland zijn verbintenis had moeten nakomen.
6.3 Voor zover Loodgieter service holland ten tijde van het intreden van overmacht verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Loodgieter service holland gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De opdrachtgever/afnemer is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 6 OPSCHORTING EN ONTBINDING
6.1 In geval van verhindering tot nakoming van de overeenkomst ten gevolge van overmacht is Loodgieter service holland gerechtigd terstond, hetzij de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Loodgieter service holland tot enige schadevergoeding en kosten gehouden zal zijn.
6.2 Indien de opdrachtgever/afnemer niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor hem/haar uit de met Loodgieter service holland gesloten overeenkomst of uit een daarmede samenhangende overeenkomst voortvloeit, dan wel indien goede grond bestaat om te vrezen dat de opdrachtgever/afnemer niet in staat is of zal zijn om aan zijn/haar contractuele verplichtingen jegens Loodgieter service holland te voldoen, de opdrachtgever/afnemer bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is, indien door de vertraging aan de zijde van de opdrachtgever/afnemer niet langer van Loodgieter service holland kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, alsmede in geval van faillissement, het uitspreken van de WSNP, surseance van betaling, stillegging of gehele of gedeeltelijke overdracht van het bedrijf van de opdrachtgever/afnemer is Loodgieter service holland gerechtigd om zonder ingebrekestelling, hetzij de uitvoering van de overeenkomst voor ten hoogste zes maanden op te schorten, hetzij deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
6.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Loodgieter service holland op de opdrachtgever/afnemer onmiddellijk opeisbaar. Indien Loodgieter service holland de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
6.4 Indien Loodgieter service holland tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
6.5 Indien de Opdrachtgever/afnemer zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Loodgieter service holland gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting harerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever/afnemer, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
6.6 Indien Loodgieter service holland gegronde redenen heeft om aan de bereidheid tot betaling en/of de financiële gegoedheid van de opdrachtgever/afnemer te twijfelen, heeft zij het recht, alvorens te leveren en/of werkzaamheden te verrichten dan wel de werkzaamheden voort te zetten, zekerheid te verlangen voor de nakoming van alle verplichtingen van de opdrachtgever/afnemer uit hoofde van de overeenkomst. Indien dergelijke zekerheid door de opdrachtgever/afnemer wordt geweigerd is Loodgieter service holland vrij om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, onverminderd de rechten van Loodgieter service holland op vergoeding van schade, onkosten en winstderving.
Artikel 7 EIGENDOMSVOORBEHOUD
7.1 Alle door Loodgieter service holland in het kader van de overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van Loodgieter service holland totdat de opdrachtgever/afnemer alle verplichtingen uit de met Loodgieter service holland gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
7.2 Door Loodgieter service hollandgeleverde zaken, die ingevolge lid 1. Onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De opdrachtgever/afnemer is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te bezwaren.
7.3 De opdrachtgever/afnemer dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Loodgieter service holland veilig te stellen en als herkenbaar eigendom van Loodgieter service holland te bewaren.
7.4 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de opdrachtgever/afnemer verplicht om Loodgieter service holland daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
7.5 Voor het geval Loodgieter service holland haar in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever/afnemer bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Loodgieter service holland en door Loodgieter service holland aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Loodgieter service holland zich bevinden en die zaken terug te nemen.
Artikel 8 AANSPRAKELIJKHEID
8.1 Loodgieter service holland is slechts aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of ter gelegenheid van de uitvoering van de overeenkomst, indien en voor zover deze schade het gevolg is van opzet en/of grove schuld van Loodgieter service holland en/of haar ondergeschikten. Loodgieter service holland zal in een zodanig geval een vergoeding verschuldigd zijn tot ten hoogste het bedrag van de door de opdrachtgever/afnemer en Loodgieter service holland overeengekomen aannemings- c.q. leveringsovereenkomst. De aansprakelijkheid van Loodgieter service holland is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van haar verzekeraar in voorkomend geval.
8.2 Loodgieter service holland is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Loodgieter service holland is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever/afnemer verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
8.3 Niet voor vergoeding door Loodgieter service holland komt in aanmerking gevolgschade, bedrijfsschade en/of schade door derving van inkomsten van de opdrachtgever/afnemer, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, op welke wijze dan ook ontstaan.
8.4 Niet aansprakelijk is Loodgieter service holland voor schade en/of ongevallen die het gevolg zijn van ondeskundig en/of verkeerd gebruik en/of ondeskundige of verkeerde toepassing door opdrachtgever/afnemer van de door Loodgieter service holland geleverde en/of geplaatste zaken.
Artikel 9 GARANTIE
9.1 De door Loodgieter service holland te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland.
9.2 Indien de door Loodgieter service holland verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld.
9.3 Indien Loodgieter service holland een garantie heeft afgegeven voor enige levering of enig werk door hem verricht, zal deze garantie nooit langer zijn dan twee jaar na de (op)leveringsdatum van het geleverde zoals beschreven in de door de opdrachtgever/afnemer en Loodgieter service holland aannemings- c.q. koopovereenkomst.
9.4 Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de opdrachtgever/afnemer en / of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Loodgieter service holland, de opdrachtgever/afnemer of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De opdrachtgever/afnemer komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar Loodgieter service holland geen invloed op kan uitoefenen.
Artikel 10 RECLAME/KLACHTEN
10.1 De opdrachtgever/afnemer is gehouden het (op)geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de opdrachtgever/afnemer te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Bij natuurproducten kunnen er, qua structuur en/of teint, verschillen optreden tussen de monsters c.q. voorbeelden en de uiteindelijke producten. Genoemde verschillen kunnen geen reden zijn tot non-acceptatie door de opdrachtgever/afnemer van de door Loodgieter service holland geleverde producten.
10.2 Kleine maatafwijkingen in de door Loodgieter service holland geleverde zaken kunnen voor de opdrachtgever/afnemer geen reden zijn tot non-acceptatie van de geleverde producten.
10.3 Opdrachtgever/afnemer kan op straffe van verval van alle hem/haar toekomende rechten op een gebrek bij de uitvoering van de overeenkomst slechts een beroep doen, indien hij/zij binnen bekwame tijd, zichtbare gebreken binnen zeven dagen na levering aan Loodgieter service holland schriftelijk bij aangetekend schrijven meldt. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan Loodgieter service holland te worden gemeld op straffe van verval van alle hem/haar toekomende rechten. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Loodgieter service holland in staat is adequaat te reageren. De opdrachtgever/afnemer dient Loodgieter service holland in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
10.4 Indien de opdrachtgever/afnemer tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De opdrachtgever/afnemer blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken c.q. uitgevoerde werkzaamheden.
10.5 Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de opdrachtgever/afnemer geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
10.6 Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal Loodgieter service holland de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn, ter keuze van Loodgieter service holland, vervangen of zorgdragen voor herstel daarvan danwel vervangende vergoeding daarvoor aan de opdrachtgever/afnemer voldoen. In geval van vervanging is de opdrachtgever/afnemer gehouden om de vervangen zaak aan Loodgieter service holland te retourneren en de eigendom daarover aan Loodgieter service holland te verschaffen, tenzij Loodgieter service holland anders aangeeft.
10.7 Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Loodgieter service holland daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever/afnemer.
10.8 Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de opdrachtgever/afnemer in rekening gebracht worden.
10.9 In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Loodgieter service holland en de door Loodgieter service holland bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar voor zover rechtens mogelijk.
Artikel 11 Vrijwaring
11.1 De opdrachtgever/afnemer vrijwaart Loodgieter service holland voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Loodgieter service holland toerekenbaar is.
11.2 Indien Loodgieter service holland uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de opdrachtgever/afnemer gehouden Loodgieter service holland zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de opdrachtgever/afnemer in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Loodgieter service holland, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Loodgieter service holland en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de opdrachtgever/afnemer.
Artikel 12 TOEPASSELIJK RECHT
Op de door Loodgieter service holland met toepassing van deze voorwaarden af te sluiten overeenkomsten is steeds het Nederlandse recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
Artikel 13 BEVOEGDE RECHTER
Alle geschillen welke tussen Loodgieter service holland en de opdrachtgever/afnemer mochten ontstaan naar aanleiding van een door beide partijen afgesloten overeenkomst of nadere overeenkomsten zullen, behoudens de bevoegdheid van partijen om beslissing van de president van de arrondissementsrechtbank, recht doende in kort geding, uit te lokken, worden onderworpen aan de uitspraak van de rechtbank Den Haag
© loodgieter service Holland